Celem Klubu jest upowszechnianie, propagowanie, organizowanie i stwarzanie odpowiednich warunków dla krzewienia kultury fizycznej, a w szczególności pływania poprzez:
- stałe podnoszenie poziomu sportowego członków klubu
- organizację masowych imprez sportowych, rekreacyjnych oraz turystycznych
- dbanie o rozwój bazy sportowo – rekreacyjnej
STATUT
Sportowego Klubu Pływackiego „Delfin”
Rozdział I
Nazwa, teren działania i siedziba stowarzyszenia
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę: Stowarzyszenie Sportowy Klub Pływacki „Delfin” i nazywany jest w dalszej części statutu „Klubem”.
- Zarząd Klubu jest upoważniony do dodawania na wniosek poszczególnych sekcji sportowych do nazwy Klubu nazwę firmy lub logo sponsora.
§ 2
- Sportowy Klub Pływacki „Delfin” jest organizacją sportową, wielosekcyjną, która może przystępować do związków sportowych i innych stowarzyszeń. Zajmuje się organizowaniem i upowszechnianiem kultury fizycznej i sportu. Działa zgodnie z ustawą „ Prawo o stowarzyszeniach” oraz niniejszym statutem.
§ 3
- Siedzibą Klubu jest miasto Kozienice. Terenem działalności Klubu jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
- Honorowy patronat nad Klubem obejmuje Parafia Rzymskokatolicka Pod Wezwaniem Świętej Rodziny z siedzibą przy ul. Głowaczowskiej 41 w Kozienicach.
- Honorowym opiekunem Klubu jest oddelegowany przez Proboszcza Parafii ksiądz – opiekun.
§ 4
- Klub używa pieczęci i znaków organizacyjnych z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów.
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 5
- Celem Klubu jest upowszechnianie, propagowanie, organizowanie i stwarzanie odpowiednich warunków dla krzewienia kultury fizycznej, a w szczególności pływania poprzez:
- stałe podnoszenie poziomu sportowego członków klubu,
- organizację masowych imprez sportowych, rekreacyjnych oraz turystycznych,
- dbanie o rozwój bazy sportowo – rekreacyjnej.
§ 6
- Klub realizuje swoje cele podejmując następujące działania:
- organizuje sekcje i szkolenie sportowe w tym otacza opieką zawodników oraz stwarza dogodne warunki do ich rozwoju,
- dąży do zapewnienia wysokiego poziomu moralnego zawodników sportowych i działaczy,
- organizuje różnego rodzaju zawody i imprezy sportowe i rekreacyjne,
- propaguje rozwój kultury fizycznej i turystyki poprzez aktywne uczestnictwo w realizacji programów środowiskowych, miejskich, powiatowych, wojewódzkich, krajowych i międzynarodowych,
- organizuje kursy, obozy szkoleniowe dla zawodników, działaczy i szkoleniowców,
- zarządza posiadanymi obiektami i urządzeniami sportowymi oraz rekreacyjnymi, dbając o ich rozbudowę, modernizację, remont i konserwację,
- współdziała w zakresie rozwoju różnych dyscyplin sportu oraz form aktywnego wypoczynku z właściwymi instytucjami państwowymi i samorządowymi oraz organizacjami sportowymi,
- prowadzi działalność pożytku publicznego w zakresie:
- pozostała działalność związana ze sportem PKD.93.11.Z obejmująca: organizowanie i przeprowadzanie imprez sportowych na powietrzu i w halach sportowych dla sportowców zawodowych i amatorów, z wykorzystaniem obiektów sportowych własnych lub nie będących własnością Klubu, działalność związana z promocją i organizacją imprez sportowych, działalność poszczególnych sekcji,
- podejmuje inne przedsięwzięcia w celu realizacji działalności statutowej,
- zabezpiecza opiekę i pomoc medyczną dla trenujących zawodników,
- organizuje proces wychowania swoich członków w duchu szacunku dla godła i barw klubowych, przywiązania do miasta i powiatu oraz poszanowania zasad fair – play,
- prowadzi działalność gospodarczą w celu wypracowania funduszy na działalność statutową Klubu w zakresie świadczenia usług reklamowych PKD.73.1 obejmującą:
- umieszczenie logo lub nazwy sponsora na klubowych strojach sportowych,
- reklamę wizualną (np. zamieszczanie bannerów z logo klubu i firm sponsorskich na imprezach i zawodach sportowych),
- umieszczenie logo lub nazwy sponsora na stronie internetowej, w mediach społecznościowych.
§ 7
- Klub opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków. Do realizacji określonych celów statutowych Klub może zatrudniać pracowników.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 8
- Członkiem Klubu może być:
- każdy obywatel Rzeczpospolitej Polskiej mający zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiony praw publicznych,
- małoletni za zgodą przedstawicieli ustawowych,
- cudzoziemcy mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,
- cudzoziemcy nie mający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
- Członkowie Klubu w zależności od pełnionych obowiązków i realizowanych zadań dzielą się na:
- członków zwyczajnych tj. osoby, które dobrowolnie zadeklarowały swoją przynależność do Klubu,
- członków honorowych tj. osoby fizyczne, które wniosły specjalne zasługi dla rozwoju i działalności Klubu,
- członków wspierających tj. osoby fizyczne lub prawne materialnie wspierające działalność Klubu. Członek wspierający może być jednocześnie członkiem zwyczajnym po złożeniu deklaracji (tylko osoba fizyczna).
- Decyzje o przyjęciu na członków zwyczajnych i wspierających podejmuje Zarząd Klubu na podstawie złożonych oświadczeń pisemnych będących wnioskiem o przyjęcie.
- Kandydat na członka Klubu ma obowiązek zapoznać się ze Statutem Klubu. W stosunku do młodzieży małoletniej obowiązek zapoznania się ze statutem spoczywa na osobie wprowadzającej (trener, instruktor, członek Zarządu).
- Członków Honorowych typuje Zarząd Klubu na wniosek: członków Klubu, sekcji pływackich, organizacji i instytucji współpracujących i wspierających.
§ 9
- Członkowie Klubu mają prawa do:
- uczestniczenia w Walnych Zgromadzeniach Członków z prawem do głosu i prawem wyborczym (małoletni poniżej 16 roku życia nie mają prawa udziału w głosowaniu na Walnych Zgromadzeniach oraz nie mają prawa korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia),
- zgłaszania postulatów i wniosków wobec Zarządu Klubu i sekcji pływackich,
- korzystania ze sprzętu sportowego i urządzeń sportowych będących własnością Klubu na zasadach ustalonych przez Zarząd,
- reprezentowania barw Klubu i noszenia Godła Klubu,
- udziału w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub i inne związki sportowe,
- uczestnictwa w treningach, obozach, kursach organizowanych przez Klub i inne związki sportowe,
- korzystanie z ulg uchwalonych przez Zarząd Klubu,
- ubiegania się o członkostwo w Komisjach Klubowych.
§ 10
- Każdy członek ma obowiązek:
- przestrzegać postanowień statutowych Klubu i regulaminów wewnętrznych,
- brać czynny udział w pracy Klubu i jego sekcji,
- regularnie wpłacać składki członkowskie ustalone przez Zarząd Klubu,
- czynny zawodnik ma obowiązek systematycznie uczestniczyć w zajęciach treningowych i godnie reprezentować Klub i miasto w zawodach sportowych,
- pozyskiwać nowych członków sekcji pływackich, działaczy i sympatyków oraz wprowadzać ich do realizacji określonych celów sportowych na rzecz Klubu,
- dbać o majątek Klubu,
- dążyć do pomnażania zasobów finansowych i majątku Klubu,
- dbać o zdrowie zawodników,
- dbać o jego dobre imię.
§ 11
- Członkostwo wygasa na skutek:
- pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Klubu, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań wobec Klubu,
- skreślenia przez Zarząd Klubu członka, z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres dwóch miesięcy,
- wykluczenia z Klubu z powodu naruszenia postanowień Statutu,
- rozwiązania Klubu,
- utraty osobowości prawnej przez osoby prawne,
- śmierci.
- Zawieszenie w prawach członkowskich polega na okresowym pozbawieniu uprawnień statutowych, a w szczególności prawa do udziału w zawodach sportowych i działalności szkoleniowej Klubu.
- Decyzję o zawieszeniu podejmuje Zarząd Klubu stosowną Uchwałą.
- Od decyzji o wykluczeniu lub zawieszeniu w prawach członkowskich przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o podjętej uchwale.
- Uchwała Walnego Zgromadzenia Członków jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Klubu
§ 12
- Władzami Klubu są:
- Walne Zgromadzenie Członków.
- Zarząd Klubu.
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja Władz trwa cztery lata.
- Wybór odbywa się w głosowaniu jawnym.
§ 13
- Najwyższą władzą Klubu jest Walne Zgromadzenie Członków, zwoływane przez Zarząd, co najmniej raz w roku, jako sprawozdawcze i co cztery lata, jako sprawozdawczo – wyborcze.
- Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie Członków do 30 czerwca każdego roku.
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:
- uchwalanie Statutu, podejmowanie uchwał o zmianach w Statucie i rozwiązaniu się Klubu oraz sprawach majątkowych,
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- zatwierdzenie budżetu Klubu i sprawozdania z wykonania budżetu za miniony okres działalności,
- uchwalenie głównych kierunków i programów działania Klubu,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdania z działalności ustępujących władz,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- uchwalenie wielkości składki członkowskiej i innych opłat na rzecz Klubu,
- rozpatrywanie odwołań do uchwał Zarządu w sprawie wykluczenia lub zawieszenia w prawach członka,
- rozpatrywanie oraz rozstrzyganie wniosków Zarządu i członków Klubu.
§ 14
- W Walnym Zgromadzeniu Członków Klubu biorą udział:
- z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni (powyżej 18 roku życia) i honorowi,
- z głosem doradczym – członkowie wspierający i zwyczajni (poniżej 18 roku życia) oraz zaproszeni goście.
§ 15
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków w pierwszym terminie i bez względu na ilość członków w drugim terminie, chyba że szczególne postanowienia Statutu stanowią inaczej.
§ 16
- Walne Zgromadzenie Członków Klubu zwołuje Zarząd Klubu.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków Klubu może być zwołane na skutek:
- uchwały Zarządu podjętej większością 2/3 głosów podejmowanej na wniosek członka Zarządu,
- wniosek Komisji Rewizyjnej,
- wniosku zgłoszonego, przez co najmniej 1/3 liczby członków zwyczajnych Klubu.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd w terminie do 30 dni od zgłoszenia wniosku lub podjętej uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Członków i Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenie Członków Zarząd zawiadamia członków na co najmniej 7 dni przed terminem zebrania.
§ 17
- Zarząd Klubu jest organem władzy działającym pomiędzy Walnymi Zgromadzeniami Członków.
- Wewnętrznymi i pomocniczymi organami Klubu są Komisje Klubowe.
- Zarząd Klubu i Komisje Klubowe działają na podstawie Statutu i przyjętych przez siebie regulaminów wewnętrznych, które określają zakres działania, organizację i tryb pracy.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków Zarządu. W razie równowagi głosów rozstrzyga głos Prezesa Klubu.
§ 18
- Zarząd Klubu liczy od 3 do 5 osób wybranych przez Walne Zgromadzenie Członków.
- W skład Zarządu wchodzą:
- Prezes Klubu.
- Wiceprezes Klubu.
- Członkowie Zarządu.
- Prezesa Klubu wybiera Walne Zgromadzenie Członków Klubu.
- Zarząd wybiera ze swego grona Wiceprezesa, a Prezes Klubu wyznacza Przewodniczących poszczególnych Komisji Klubowych na pierwszym zebraniu Zarządu, podczas którego Zarząd konstytuuje się.
- Zarząd Klubu zbiera się co najmniej raz w miesiącu.
- Pracą Zarządu Klubu kieruje Prezes Klubu.
- Członkowie Zarządu, którzy w pięciu kolejnych posiedzeniach nie biorą udziału bez usprawiedliwienia automatycznie tracą mandat.
§ 19
- Zarząd Klubu podejmuje doraźne decyzje finansowe, kadrowe, dyscyplinarne, i organizacyjne.
- Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu,
- realizacja uchwał Walnego Zgromadzenia i Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- uchwalanie planów działania i planów finansowych Klubu,
- przyjmowanie i skreślanie oraz ocena działalności Członków Zwyczajnych i Wspierających Klubu,
- reprezentowanie Klubu w organizacjach i związkach, których jest członkiem lub obserwatorem,
- wybór delegatów do reprezentowania Klubu w organizacjach współpracujących,
- powoływanie, nadzorowanie pracy i rozwiązywanie Komisji Klubowych i innych jednostek regulaminowych,
- rozwiązywanie sporów powstałych w związku z działalnością Członków Klubu,
- wybór Prezesa w trakcie trwania kadencji (w przypadku przyjęcia rezygnacji), który będzie pełnił funkcje do czasu najbliższego Sprawozdawczo-Wyborczego Walnego Zgromadzenia Członków.
§ 20
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób, w tym z Przewodniczącego, jego zastępcy i Sekretarza, nie będących członkami Zarządu.
- Członkowie Komisji rewizyjnej nie mogą:
- pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z Członkami Zarządu,
- być skazanym prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
- otrzymywać z tytułu członkostwa w Komisji Rewizyjnej zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości wyższej niż określone w art.8 pkt 8 Ustawy z dnia 03.03.2000r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. 2017 poz.1222).
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- prowadzenie kontroli działalności statutowej i finansowo gospodarczej Klubu, co najmniej raz w roku,
- egzekwowanie od Zarządu wyjaśnień dotyczących jego działalności oraz żądanie usunięcia nieprawidłowości,
- składanie Walnemu Zgromadzeniu Członków Klubu sprawozdań ze swej działalności,
- zgłaszanie na zasadzie wyłącznego prawa wniosku o udzielenie absolutorium Zarządowi,
- opiniowanie corocznych sprawozdań finansowych z działalności Klubu.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej 2 członków Komisji Rewizyjnej. W razie równowagi głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 21
- W przypadku ustąpienia Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej władzom tym przysługuje prawo kooptacji.
- Liczba członków władz pochodzących z kooptacji nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
Rozdział V
Sekcje Klubu
§ 22
- Sekcje Klubu są jednostkami organizacyjnymi klubu, tworzonymi przez Zarząd w celu realizacji poszczególnych zadań, oraz w zakresie pozostałej działalności finansowej Klubu.
- Sekcje grupują członków Klubu według ich umiejętności sportowych i wieku.
- Nadzór nad poszczególnymi sekcjami sprawują członkowie Zarządu – Przewodniczący poszczególnych Komisji Klubowych. Prace szkoleniową nadzoruje kadra trenersko-instruktorska.
§ 23
- W sprawie transferów zawodników decydują ogólne przepisy danego związku sportowego.
Rozdział VI
Wyróżnienia i kary
§ 24
- Za wzorcową pracę i aktywny udział w realizacji zadań sportowo organizacyjnych Klubu mogą być przyznane następujące wyróżnienia:
- pochwała ustna,
- pochwała w formie dyplomu,
- odznaczenie sportowe.
- O nagradzanie Członka Klubu wnioskują:
- trenerzy,
- Członkowie Zarządu Klubu.
- Wnioski i nagrody zatwierdza Zarząd Klubu.
- W miarę możliwości finansowych Klubu zawodnik może otrzymać stypendium bądź jednorazową nagrodę finansową przy uzyskaniu minimum I klasy sportowej.
§ 25
- Za niewłaściwy stosunek do obowiązków Członka Klubu – sportowca przewiduje się następujące kary:
- upomnienie,
- ostrzeżenie,
- udzielenie nagany,
- pozbawienie członkostwa.
- O ukaranie Członka Klubu wnioskują:
- trenerzy,
- Członkowie Zarządu Klubu.
- Postępowanie dyscyplinarne w stosunku do obwinionego prowadzone jest komisyjnie, a decyzje podejmowane są kolegialnie przez Zarząd Klubu.
- Od decyzji podjętych przez Zarząd Klubu w postępowaniu dyscyplinarnym przysługuje obwinionemu prawo do odwołania się do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o podjętej uchwale.
Rozdział VII
Majątek i fundusze
§ 26
- Majątek Klubu stanowią:
- ruchomości,
- fundusze.
- Działalność Klubu finansowana jest z:
- składek członkowskich,
- dotacji,
- darowizn,
- spadków,
- zapisów,
- dochodów z majątku Klubu,
- ofiarności publicznej,
- funduszy na zadania państwowe z zakresu kultury fizycznej i sportowej zlecone Klubowi,
- funduszy na zadania zlecone przez samorząd terytorialny z zakresu kultury fizycznej i sportu,
- dochodów z działalności gospodarczej.
- Cały uzyskany dochód Klub przeznacza na realizację celów statutowych.
§ 27
- Majątkiem Klubu zarządza i rozporządza Zarząd oraz stosownie do jego uchwał i zarządzeń – Kierownictwo sekcji w zakresie majątku oddanego jej w użytkowanie.
- W szczególności Zarząd Klubu podejmuje decyzje w sprawach:
- nabywania i zdobywania lub obciążenia przedmiotów majątku ruchomego,
- przyznania funduszy i innych środków na cele realizacji zadań statutowych,
- przyjmowania darowizn, spadków i zapisów.
§ 28
- Przy składaniu w imieniu Klubu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch członków upoważnionych uchwałą Zarządu do składania takich oświadczeń. Jednym ze składających oświadczenie powinien być Prezes lub Wiceprezes.
- W uzasadnionych przypadkach Zarząd może upoważnić do dokonania czynności określonego rodzaju lub do poszczególnych czynności dwóch innych Członków Zarządu lub udzielić szczegółowego pełnomocnictwa.
- Oświadczenia dotyczące praw i zobowiązań majątkowych Klubu powinny być stwierdzone własnoręcznymi podpisami upoważnionych osób złożonymi na dokumencie zawierającym treść oświadczenia oraz zaopatrzenia pieczęcią Klubu.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 29
- Zmiana Statutu może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia Członków Klubu podjętej większością 2/3 głosów w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.
§ 30
- Klub nie może:
- udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Klubu, w stosunku do członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w stosunku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywać majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywać majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich.
§ 32
- Rozwiązanie się Klubu następuje w przypadku podjęcia uchwały przez Walne Zgromadzenie Członków Klubu większością 2/3 głosów w obecności, co najmniej połowy liczby członków Walnego zgromadzenia Członków.
- Uchwała o rozwiązaniu się Klubu powinna określać przeznaczenie majątku Klubu.
- Uchwała o rozwiązaniu się Klubu musi spełniać wymogi określone w rozdziale V Ustawy z dnia 07.04.1989r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. 2017, poz. 210).