O Nas

Celem Klubu jest upowszechnianie, propagowanie, organizowanie i stwarzanie odpowiednich warunków dla krzewienia kultury fizycznej, a w szczególności pływania poprzez:

  • stałe podnoszenie poziomu sportowego członków klubu
  • organizację masowych imprez sportowych, rekreacyjnych oraz turystycznych
  • dbanie o rozwój bazy sportowo – rekreacyjnej

STATUT

Sportowego Klubu Pływackiego „Delfin”

Rozdział I

Nazwa, teren działania i siedziba stowarzyszenia

§ 1

  1. Stowarzyszenie nosi nazwę: Stowarzyszenie Sportowy Klub Pływacki „Delfin” i nazywany jest w dalszej części statutu „Klubem”.
  2. Zarząd Klubu jest upoważniony do dodawania na wniosek poszczególnych sekcji sportowych do nazwy Klubu nazwę firmy lub logo sponsora.

§ 2

  1. Sportowy Klub Pływacki „Delfin” jest organizacją sportową, wielosekcyjną, która może przystępować do związków sportowych i innych stowarzyszeń. Zajmuje się organizowaniem i upowszechnianiem kultury fizycznej i sportu. Działa zgodnie z ustawą „ Prawo o stowarzyszeniach” oraz niniejszym statutem.

§ 3

  1. Siedzibą Klubu jest miasto Kozienice. Terenem działalności Klubu jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
  2. Honorowy patronat nad Klubem obejmuje Parafia Rzymskokatolicka Pod Wezwaniem Świętej Rodziny z siedzibą przy ul. Głowaczowskiej 41 w Kozienicach.
  3. Honorowym opiekunem Klubu jest oddelegowany przez Proboszcza Parafii ksiądz – opiekun.

§ 4

  1. Klub używa pieczęci i znaków organizacyjnych z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów.

Rozdział II

Cele i środki działania

§ 5

  1. Celem Klubu jest upowszechnianie, propagowanie, organizowanie i stwarzanie odpowiednich warunków dla krzewienia kultury fizycznej, a w szczególności pływania poprzez:
  2. stałe podnoszenie poziomu sportowego członków klubu,
  3. organizację masowych imprez sportowych, rekreacyjnych oraz turystycznych,
  4. dbanie o rozwój bazy sportowo – rekreacyjnej.

§ 6

  1. Klub realizuje swoje cele podejmując następujące działania:
  2. organizuje sekcje i szkolenie sportowe w tym otacza opieką zawodników oraz stwarza dogodne warunki do ich rozwoju,
  3. dąży do zapewnienia wysokiego poziomu moralnego zawodników sportowych i działaczy,
  4. organizuje różnego rodzaju zawody i imprezy sportowe i rekreacyjne,
  5. propaguje rozwój kultury fizycznej i turystyki poprzez aktywne uczestnictwo w realizacji programów środowiskowych, miejskich, powiatowych, wojewódzkich, krajowych i międzynarodowych,
  6. organizuje kursy, obozy szkoleniowe dla zawodników, działaczy i szkoleniowców,
  7. zarządza posiadanymi obiektami i urządzeniami sportowymi oraz rekreacyjnymi, dbając o ich rozbudowę, modernizację, remont i konserwację,
  8. współdziała w zakresie rozwoju różnych dyscyplin sportu oraz form aktywnego wypoczynku z właściwymi instytucjami państwowymi i samorządowymi oraz organizacjami sportowymi,
  9. prowadzi działalność pożytku publicznego w zakresie:
  10. pozostała działalność związana ze sportem PKD.93.11.Z obejmująca: organizowanie i przeprowadzanie imprez sportowych na powietrzu i w halach sportowych dla sportowców zawodowych i amatorów, z wykorzystaniem obiektów sportowych własnych lub nie będących własnością Klubu, działalność związana z promocją i organizacją imprez sportowych, działalność poszczególnych sekcji,
  11. podejmuje inne przedsięwzięcia w celu realizacji działalności statutowej,
  12. zabezpiecza opiekę i pomoc medyczną dla trenujących zawodników,
  13. organizuje proces wychowania swoich członków w duchu szacunku dla godła i barw klubowych, przywiązania do miasta i powiatu oraz poszanowania zasad fair – play,
  14. prowadzi działalność gospodarczą w celu wypracowania funduszy na działalność statutową Klubu w zakresie świadczenia usług reklamowych PKD.73.1 obejmującą:
  15. umieszczenie logo lub nazwy sponsora na klubowych strojach sportowych,
  16. reklamę wizualną (np. zamieszczanie bannerów z logo klubu i firm sponsorskich na imprezach i zawodach sportowych),
  17. umieszczenie logo lub nazwy sponsora na stronie internetowej, w mediach społecznościowych.

§ 7

  1. Klub opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków. Do realizacji określonych celów statutowych Klub może zatrudniać pracowników.

Rozdział III

Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 8

  1. Członkiem Klubu może być:
  2. każdy obywatel Rzeczpospolitej Polskiej mający zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiony praw publicznych,
  3. małoletni za zgodą przedstawicieli ustawowych,
  4. cudzoziemcy mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,
  5. cudzoziemcy nie mający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
  6. Członkowie Klubu w zależności od pełnionych obowiązków i realizowanych zadań dzielą się na:
  7. członków zwyczajnych tj. osoby, które dobrowolnie zadeklarowały swoją przynależność do Klubu,
  8. członków honorowych tj. osoby fizyczne, które wniosły specjalne zasługi dla rozwoju i działalności Klubu,
  9. członków wspierających tj. osoby fizyczne lub prawne materialnie wspierające działalność Klubu. Członek wspierający może być jednocześnie członkiem zwyczajnym po złożeniu deklaracji (tylko osoba fizyczna).
  10. Decyzje o przyjęciu na członków zwyczajnych i wspierających podejmuje Zarząd Klubu na podstawie złożonych oświadczeń pisemnych będących wnioskiem o przyjęcie.
  11. Kandydat na członka Klubu ma obowiązek zapoznać się ze Statutem Klubu. W stosunku do młodzieży małoletniej obowiązek zapoznania się ze statutem spoczywa na osobie wprowadzającej (trener, instruktor, członek Zarządu).
  12. Członków Honorowych typuje Zarząd Klubu na wniosek: członków Klubu, sekcji pływackich, organizacji i instytucji współpracujących i wspierających.

§ 9

  1. Członkowie Klubu mają prawa do:
  2. uczestniczenia w Walnych Zgromadzeniach Członków z prawem do głosu i prawem wyborczym (małoletni poniżej 16 roku życia nie mają prawa udziału w głosowaniu na Walnych Zgromadzeniach oraz nie mają prawa korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia),
  3. zgłaszania postulatów i wniosków wobec Zarządu Klubu i sekcji pływackich,
  4. korzystania ze sprzętu sportowego i urządzeń sportowych będących własnością Klubu na zasadach ustalonych przez Zarząd,
  5. reprezentowania barw Klubu i noszenia Godła Klubu,
  6. udziału w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub i inne związki sportowe,
  7. uczestnictwa w treningach, obozach, kursach organizowanych przez Klub i inne związki sportowe,
  8. korzystanie z ulg uchwalonych przez Zarząd Klubu,
  9. ubiegania się o członkostwo w Komisjach Klubowych.

§ 10

  1. Każdy członek ma obowiązek:
  2. przestrzegać postanowień statutowych Klubu i regulaminów wewnętrznych,
  3. brać czynny udział w pracy Klubu i jego sekcji,
  4. regularnie wpłacać składki członkowskie ustalone przez Zarząd Klubu,
  5. czynny zawodnik ma obowiązek systematycznie uczestniczyć w zajęciach treningowych i godnie reprezentować Klub i miasto w zawodach sportowych,
  6. pozyskiwać nowych członków sekcji pływackich, działaczy i sympatyków oraz wprowadzać ich do realizacji określonych celów sportowych na rzecz Klubu,
  7. dbać o majątek Klubu,
  8. dążyć do pomnażania zasobów finansowych i majątku Klubu,
  9. dbać o zdrowie zawodników,
  10. dbać o jego dobre imię.

§ 11

  1. Członkostwo wygasa na skutek:
  2. pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Klubu, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań wobec Klubu,
  3. skreślenia przez Zarząd Klubu członka, z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres dwóch miesięcy,
  4. wykluczenia z Klubu z powodu naruszenia postanowień Statutu,
  5. rozwiązania Klubu,
  6. utraty osobowości prawnej przez osoby prawne,
  7. śmierci.
  8. Zawieszenie w prawach członkowskich polega na okresowym pozbawieniu uprawnień statutowych, a w szczególności prawa do udziału w zawodach sportowych i działalności szkoleniowej Klubu.
  9. Decyzję o zawieszeniu podejmuje Zarząd Klubu stosowną Uchwałą.
  10. Od decyzji o wykluczeniu lub zawieszeniu w prawach członkowskich przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o podjętej uchwale.
  11. Uchwała Walnego Zgromadzenia Członków jest ostateczna.

Rozdział IV

Władze Klubu

§ 12

  1. Władzami Klubu są:
  2. Walne Zgromadzenie Członków.
  3. Zarząd Klubu.
  4. Komisja Rewizyjna.
  5. Kadencja Władz trwa cztery lata.
  6. Wybór odbywa się w głosowaniu jawnym.

§ 13

  1. Najwyższą władzą Klubu jest Walne Zgromadzenie Członków, zwoływane przez Zarząd, co najmniej raz w roku, jako sprawozdawcze i co cztery lata, jako sprawozdawczo – wyborcze.
  2. Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie Członków do 30 czerwca każdego roku.
  3. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:
  4. uchwalanie Statutu, podejmowanie uchwał o zmianach w Statucie i rozwiązaniu się Klubu oraz sprawach majątkowych,
  5. wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  6. zatwierdzenie budżetu Klubu i sprawozdania z wykonania budżetu za miniony okres działalności,
  7. uchwalenie głównych kierunków i programów działania Klubu,
  8. rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdania z działalności ustępujących władz,
  9. udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
  10. uchwalenie wielkości składki członkowskiej i innych opłat na rzecz Klubu,
  11. rozpatrywanie odwołań do uchwał Zarządu w sprawie wykluczenia lub zawieszenia w prawach członka,
  12. rozpatrywanie oraz rozstrzyganie wniosków Zarządu i członków Klubu.

§ 14

  1. W Walnym Zgromadzeniu Członków Klubu biorą udział:
  2. z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni (powyżej 18 roku życia) i honorowi,
  3. z głosem doradczym – członkowie wspierający i zwyczajni (poniżej 18 roku życia) oraz zaproszeni goście.

§ 15

  1. Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków w pierwszym terminie i bez względu na ilość członków w drugim terminie, chyba że szczególne postanowienia Statutu stanowią inaczej.

§ 16

  1. Walne Zgromadzenie Członków Klubu zwołuje Zarząd Klubu.
  2. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków Klubu może być zwołane na skutek:
  3. uchwały Zarządu podjętej większością 2/3 głosów podejmowanej na wniosek członka Zarządu,
  4. wniosek Komisji Rewizyjnej,
  5. wniosku zgłoszonego, przez co najmniej 1/3 liczby członków zwyczajnych Klubu.
  6. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd w terminie do 30 dni od zgłoszenia wniosku lub podjętej uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
  7. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Członków i Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenie Członków Zarząd zawiadamia członków na co najmniej 7 dni przed terminem zebrania.

§ 17

  1. Zarząd Klubu jest organem władzy działającym pomiędzy Walnymi Zgromadzeniami Członków.
  2. Wewnętrznymi i pomocniczymi organami Klubu są Komisje Klubowe.
  3. Zarząd Klubu i Komisje Klubowe działają na podstawie Statutu i przyjętych przez siebie regulaminów wewnętrznych, które określają zakres działania, organizację i tryb pracy.
  4. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków Zarządu. W razie równowagi głosów rozstrzyga głos Prezesa Klubu.

§ 18

  1. Zarząd Klubu liczy od 3 do 5 osób wybranych przez Walne Zgromadzenie Członków.
  2. W skład Zarządu wchodzą:
  3. Prezes Klubu.
  4. Wiceprezes Klubu.
  5. Członkowie Zarządu.
  6. Prezesa Klubu wybiera Walne Zgromadzenie Członków Klubu.
  7. Zarząd wybiera ze swego grona Wiceprezesa, a Prezes Klubu wyznacza Przewodniczących poszczególnych Komisji Klubowych na pierwszym zebraniu Zarządu, podczas którego Zarząd konstytuuje się.
  8. Zarząd Klubu zbiera się co najmniej raz w miesiącu.
  9. Pracą Zarządu Klubu kieruje Prezes Klubu.
  10. Członkowie Zarządu, którzy w pięciu kolejnych posiedzeniach nie biorą udziału bez usprawiedliwienia automatycznie tracą mandat.

§ 19

  1. Zarząd Klubu podejmuje doraźne decyzje finansowe, kadrowe, dyscyplinarne, i organizacyjne.
  2. Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
  3. reprezentowanie Klubu na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu,
  4. realizacja uchwał Walnego Zgromadzenia i Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia,
  5. zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  6. uchwalanie planów działania i planów finansowych Klubu,
  7. przyjmowanie i skreślanie oraz ocena działalności Członków Zwyczajnych i Wspierających Klubu,
  8. reprezentowanie Klubu w organizacjach i związkach, których jest członkiem lub obserwatorem,
  9. wybór delegatów do reprezentowania Klubu w organizacjach współpracujących,
  10. powoływanie, nadzorowanie pracy i rozwiązywanie Komisji Klubowych i innych jednostek regulaminowych,
  11. rozwiązywanie sporów powstałych w związku z działalnością Członków Klubu,
  12. wybór Prezesa w trakcie trwania kadencji (w przypadku przyjęcia rezygnacji), który będzie pełnił funkcje do czasu najbliższego Sprawozdawczo-Wyborczego Walnego Zgromadzenia Członków.

§ 20

  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Klubu.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób, w tym z Przewodniczącego, jego zastępcy i Sekretarza, nie będących członkami Zarządu.
  3. Członkowie Komisji rewizyjnej nie mogą:
  4. pozostawać w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia z Członkami Zarządu,
  5. być skazanym prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
  6. otrzymywać z tytułu członkostwa w Komisji Rewizyjnej zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości wyższej niż określone w art.8 pkt 8 Ustawy z dnia 03.03.2000r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. 2017 poz.1222).
  7. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
  8. prowadzenie kontroli działalności statutowej i finansowo gospodarczej Klubu, co najmniej raz w roku,
  9. egzekwowanie od Zarządu wyjaśnień dotyczących jego działalności oraz żądanie usunięcia nieprawidłowości,
  10. składanie Walnemu Zgromadzeniu Członków Klubu sprawozdań ze swej działalności,
  11. zgłaszanie na zasadzie wyłącznego prawa wniosku o udzielenie absolutorium Zarządowi,
  12. opiniowanie corocznych sprawozdań finansowych z działalności Klubu.
  13. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej 2 członków Komisji Rewizyjnej. W razie równowagi głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

§ 21

  1. W przypadku ustąpienia Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej władzom tym przysługuje prawo kooptacji.
  2. Liczba członków władz pochodzących z kooptacji nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.

Rozdział V

Sekcje Klubu

§ 22

  1. Sekcje Klubu są jednostkami organizacyjnymi klubu, tworzonymi przez Zarząd w celu realizacji poszczególnych zadań, oraz w zakresie pozostałej działalności finansowej Klubu.
  2. Sekcje grupują członków Klubu według ich umiejętności sportowych i wieku.
  3. Nadzór nad poszczególnymi sekcjami sprawują członkowie Zarządu – Przewodniczący poszczególnych Komisji Klubowych. Prace szkoleniową nadzoruje kadra trenersko-instruktorska.

§ 23

  1. W sprawie transferów zawodników decydują ogólne przepisy danego związku sportowego.

Rozdział VI

Wyróżnienia i kary

§ 24

  1. Za wzorcową pracę i aktywny udział w realizacji zadań sportowo organizacyjnych Klubu mogą być przyznane następujące wyróżnienia:
  2. pochwała ustna,
  3. pochwała w formie dyplomu,
  4. odznaczenie sportowe.
  5. O nagradzanie Członka Klubu wnioskują:
  6. trenerzy,
  7. Członkowie Zarządu Klubu.
  8. Wnioski i nagrody zatwierdza Zarząd Klubu.
  9. W miarę możliwości finansowych Klubu zawodnik może otrzymać stypendium bądź jednorazową nagrodę finansową przy uzyskaniu minimum I klasy sportowej.

§ 25

  1. Za niewłaściwy stosunek do obowiązków Członka Klubu – sportowca przewiduje się następujące kary:
  2. upomnienie,
  3. ostrzeżenie,
  4. udzielenie nagany,
  5. pozbawienie członkostwa.
  6. O ukaranie Członka Klubu wnioskują:
  7. trenerzy,
  8. Członkowie Zarządu Klubu.
  9. Postępowanie dyscyplinarne w stosunku do obwinionego prowadzone jest komisyjnie, a decyzje podejmowane są kolegialnie przez Zarząd Klubu.
  10. Od decyzji podjętych przez Zarząd Klubu w postępowaniu dyscyplinarnym przysługuje obwinionemu prawo do odwołania się do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o podjętej uchwale.

Rozdział VII

Majątek i fundusze

§ 26

  1. Majątek Klubu stanowią:
  2. ruchomości,
  3. fundusze.
  4. Działalność Klubu finansowana jest z:
  5. składek członkowskich,
  6. dotacji,
  7. darowizn,
  8. spadków,
  9. zapisów,
  10. dochodów z majątku Klubu,
  11. ofiarności publicznej,
  12. funduszy na zadania państwowe z zakresu kultury fizycznej i sportowej zlecone Klubowi,
  13. funduszy na zadania zlecone przez samorząd terytorialny z zakresu kultury fizycznej i sportu,
  14. dochodów z działalności gospodarczej.
  15. Cały uzyskany dochód Klub przeznacza na realizację celów statutowych.

§ 27

  1. Majątkiem Klubu zarządza i rozporządza Zarząd oraz stosownie do jego uchwał i zarządzeń – Kierownictwo sekcji w zakresie majątku oddanego jej w użytkowanie.
  2. W szczególności Zarząd Klubu podejmuje decyzje w sprawach:
  3. nabywania i zdobywania lub obciążenia przedmiotów majątku ruchomego,
  4. przyznania funduszy i innych środków na cele realizacji zadań statutowych,
  5. przyjmowania darowizn, spadków i zapisów.

§ 28

  1. Przy składaniu w imieniu Klubu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch członków upoważnionych uchwałą Zarządu do składania takich oświadczeń. Jednym ze składających oświadczenie powinien być Prezes lub Wiceprezes.
  2. W uzasadnionych przypadkach Zarząd może upoważnić do dokonania czynności określonego rodzaju lub do poszczególnych czynności dwóch innych Członków Zarządu lub udzielić szczegółowego pełnomocnictwa.
  3. Oświadczenia dotyczące praw i zobowiązań majątkowych Klubu powinny być stwierdzone własnoręcznymi podpisami upoważnionych osób złożonymi na dokumencie zawierającym treść oświadczenia oraz zaopatrzenia pieczęcią Klubu.

Rozdział VIII

Postanowienia końcowe

§ 29

  1. Zmiana Statutu może nastąpić na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia Członków Klubu podjętej większością 2/3 głosów w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.

§ 30

  1. Klub nie może:
  2. udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Klubu, w stosunku do członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w stosunku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
  3. przekazywać majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
  4. wykorzystywać majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich.

§ 32

  1. Rozwiązanie się Klubu następuje w przypadku podjęcia uchwały przez Walne Zgromadzenie Członków Klubu większością 2/3 głosów w obecności, co najmniej połowy liczby członków Walnego zgromadzenia Członków.
  2. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu powinna określać przeznaczenie majątku Klubu.
  3. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu musi spełniać wymogi określone w rozdziale V Ustawy z dnia 07.04.1989r. Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. 2017, poz. 210).